Uddrag
fra en kommende bog af Uffe Ravnskov:
Kan
vi stole på WHO´s kostexperter?
I WHO’s
retningslinjer fra 2003 kan man læse følgende: “the relationship
between dietary fats and CVD (cardiovascular disease), especially coronary
heart disease, has been extensively investigated, with strong and
consistent associations emerging from a wide body of evidence”.1 Jeg har i snart
tyve år studeret det meste af hvad der er skrevet om mættet fedt og
hjertesygdom uden at kunne finde noget som overbeviste mig om at mættet
fedt er farligt, og jeg er ikke den eneste.2 Derimod er der,
som læseren nu ved, talrige studier som viser at det ikke stemmer. Jeg
blev derfor rigtig nysgerrig da jeg læste dette
første gang. Var der
noget jeg havde overset? I selve WHO-rapporten stod der ingenting om hvilke
studier det drejede sig. I stedet for henviste man til en konsensusrapport
fra en gruppe af eksperter som kalder sig ”Nutrition Committee of the
American Heart Association”.3 Det eneste bevis i denne
rapport er studier som viser at mættet fedt får kolesteroltallet
til at stige, samt et studie hvor forfatterne påstår at de der spiser
meget mættet fedt risikerer at dø af et hjerteinfarkt.4 Det første argument er ikke sandt, det ved læseren allerede, og det er det andet heller ikke, selv om man kan læse følgende i artiklens resumé: ”Vore undersøgelser viser at hjerteinfarkt forebygges mere effektivt ved at bytte madens indhold af mættet fedt og transfedt med enkelt- og flerumættet fedt i stedet for at mindske på det totale fedtindhold.” Læseren kan let få indtrykket at det drejer sig om et kosteksperiment. Det er imidlertid et studie af omkring 80,000 amerikanske sygeplejersker, som man havde fulgt i næsten tyve år. I begyndelsen og hvert andet år senere sendte Harvardforskerne et spørgeskema til alle deltagerne hvor de skulle skrive hvilken type af mad de plejede at spise. Da studiet blev afsluttet sammenlignede man kosten hos dem der i mellemtiden havde fået et hjerteinfarkt med de andres. Man har altså ikke eksperimenteret med at bytte det mættede fedt ud med enkelt- eller flerumættet fedt, som man skulle tro. Nej, deres råd bygger på komplicerede statistiske beregninger baserede på de oplysninger man havde fået fra spørgeskemaerne. Det fremgår desuden klart af artiklens tabeller, at der var omtrent lige så mange, der havde fået hjerteinfarkt blandt dem, der havde frådset i mættet fedt sammenlignet med de andre. Ingen af Harvardforskernes tidligere rapporter fra samme projekt har heller fundet nogen sammenhæng. Desuden findes der som jeg allerede har nævnt mere end 30 andre studier som heller ikke har vist noget. En halv kovending For nylig publicerede WHO en ny rapport. I
samarbejde med FAO har man udset 28 eksperter til at granske den
videnskabelige litteratur om kostens fedtindhold.5 Denne gang
har forfatterne kigget på alle slags studier og nu har de endelig opdaget,
at der er noget galt. Sådan
skriver for eksempel to af forfatterne på side 191 om det mættede fedt: ”The
available evidence from cohort and randomised controlled trials is
unsatisfactory and unreliable to make judgement about and substantiate the
effects of dietary fat on risk of CHD.” Eller
for at sige det ligeud: ”Vi har ikke fundet det mindste bevis på at mættet
fedt er farligt for hjertet”. Men bliver
man ikke fed og sukkersyg af mættet fedt? Det påstår eksperterne jo. Det har
man også taget stilling til. På side 239 kan man nemlig læse følgende: ”There
is insufficient evidence at this time to determine the association between
diabetes risk and intake of total fat or of any particular type of fat”
Og lidt længere nede star der at “The data on the association between total fat intake and saturated fat intake and body weight remain inconclusive”. De har altså heller ikke fundet holdepunkter for at man bliver fed af at spise fedt eller at for meget mættet fedt øger risikoen for at få diabetes. Det ville også have været mærkeligt når man tænker på den eksplosionsagtige stigning af antallet diabetiske og overvægtige mennesker vi har set siden de nuværende fedtfattige kostråd blev indført i firserne. Kan vi nu
frådse i smør og fløde uden at være bange for helbredet? Næ, så
hurtigt går det ikke. I afsnittet der handler om kostråd får vi at vide
at vi som tidligere ikke bør dække mere end ti procent af kalorierne med
mættet fedt. Same
procedure as last year! Hvordan
skulle det også se ud hvis det viser sig at WHO har givet sundhedsfarlige
kostråd i mere end tyve år?
|