3. Kosten har kun en minimal
indflydelse på dit kolesteroltal
Litteraturhenvisningerne
fås ved at klikke på trekanterne. Den aktuelle artiklen står da øverst på
den liste der kommer frem.
En lænke til næste afsnit findes nederst på siden
Hvis
kolesteroltallet skal ned så skal vi mindske på det animalske fedt og spise
mer flerumättet fedt. Det påstår i hvert fald sundhedsautoriteterne i de
fleste lande.
Effekten
af dette er imidlertid helt ubetydelig. Den britiske forskeren LE Ramsay og
medarbejdere ved universitetssygehuset i Sheffield,▼
som
analyserede 16 studier af kostens indflydelse på kolesteroltallet fandt at hvis
man fulgte de officielle råd så skulle tallet höjst mindske med 4 %; i flere
studier ändrede det sig over hovedet ikke.
Studier
af afrikanske folkeslag har vist at man kan spise enorme mængder animalsk fedt
uden at kolesteroltallet går op. Samburustammen, for eksempel, spiser i
gennemsnit et halvt kilo kød og drikker næsten syv liter rå mælk hver dag størstedelen
af året. Mælk fra
det afrikanske Zebukvæg er meget federe end komælk, hvilket betyder at
Samburuerne indtager mere end dobbelt så meget animalsk fedt som
gennemsnitsamerikaneren, men trods det er deres kolesteroltal lavt, omkring 4.3.▼
Ifølge
Masajerne i Kenya er grøntsager og fibre komad.
Selv drikker de et par liter fed zebumælk om dagen og deres fester er de rene
kødorgier.
Ved sådanne
lejligheder er flere kilo kød per person ikke usædvanligt. Men Masajernes
kolesteroltal er de laveste, der nogensinde er blevet målt i verden, omkring
det halve af den gennemsnitlige amerikaners.▼
Den
hovedsagelige föde for visse beduinstammer i Somalia er kamelmälk. Omkring fem
liter om dagen er normen, hvilket svarer til næsten et pund mælkefedt, fordi
kamelmælk er meget federe end komælk. Men selvom deres hovedsagelige
kalorieforbrug kommer fra animalsk fedt er deres kolesteroltal kun omkring
3.9, altså betydeligt lavere end hos de fleste i den vestlige verden.▼
Kolesterolkampagnens
tilhængere påstår at afrikanerne har nedarvet en evne til at holde
kolesteroltallet lavt trods en rigelig tilförsel af animalsk föde. Men
kolesteroltallet hos masajer der flytter til Nairobi stiger.▼
Hvis Masaiernes lave kolesteroltal var arveligt, burde det have været endnu
lavere i Nairobi hvor deres kost ändredes til en mere normal afrikaners.
Der
findes desuden en mängde studier hvor man har analyseret deltagernes kost og målt
blodets indhold af kolesterol.
Allerede
tidligt i den store Framingham-studien opdagede man at der var noget galt. Næsten
tusind personer blev udspurgt i detaljer om deres kost uden at man kunne påvise
noget sammenhäng med blodets indhold af kolesterol. Forfatterne til rapporten, William Kannel og
Tavia Gordon, skrev: ”Disse fund tyder på at at man
bør være forsigtig med hypoteser, som sætter kosten i forbindelse med
kolesteroltallet. Der er store variationer i kolesteroltallene hos
Framingham-beboerne. Det findes der sikkert en forklaring til, men de skyldes
ikke kosten.” Af ukendte årsager blev deres resultat aldrig offentliggjort og
manuskriptet ligger stadig i en kælder i Washington.
I en lille amerikansk by Tecumseh i Michigan udförte
forskeren Allen Nichols og hans medarbejdere en lignende studie.▼ Erfarne diætister spurgte mere end to tusind personer hvad
de havde spist det seneste dögn. Alle madens ingredienser blev omhyggeligt
analyseret; man var i särdeleshed interesserede i at vide hvilken type fedt,
deltagerne havde spist og brugt i madlavningen. Derefter delte man dem ind i tre
grupper efter deres kolesteroltal.
Ingen
forskel fandtes mellem gruppernes kost. Dem der havde de laveste kolesteroltal
havde spist nöjagtigt lige så meget animalsk fedt som dem med de höjeste tal.
Lignende undersögelser er udfört hos börn og med samme resultat.▼
▼
Selv hvis man gør sit yderste vil oplysningerne selvfølgelig
være behæftet med usikkerhed. Hvem kan huske alt hvad man har spist de sidste fireogtyve
timer? Og kosten i en 24 timers periode repræsenterer måske ikke personens
typiske kost. Man kan opnå et bedre resultat ved at studere kosten over flere
dage, helst på forskellige tider af året. I London brugte professor Jeremy
Morris og hans medarbejdere denne metode og bad nioghalvfems midaldrende, mandlige
bankkassörer om at veje og notere alt hvad de spiste.▼
Har du
nogensinde forhandlet i en bank? Måske har du held med dig på direktørens
kontor, men i kassen går det ikke. Hvis nogen er omhyggelige med småpengene er
det dem, der sidder bag bankens glasruder. Nioghalvfems af disse häderlige og nöjeregnende
tjenestemænd blev bedt om at sidde derhjemme med en brevvægt og veje hver en
krumme de spiste i en hel uge. Men heller ikke denne omhyggelige metode gav det
forventede resultat.
For at være
på den sikre side bad man syvogtres af bankmændene om at gentage proceduren i
en uge på et andet tidspunkt af året, men resultatet blev det samme.
For at være
absolut sikker udvalgte forskerne de kassörer der havde väret ekstra
detaljerede og omhyggelige i sine rapporter. Samme resultat.
Finnerne
har de højeste kolesteroltal i verden og det skyldes den fede kost, siger man.
Lad os derfor se hvad Rolf Kroneld og hans medarbejdere fra universitetet
i Turku fandt ud af .▼
De
undersøgte alle indbyggerne i landsbyen Iniö nær Turku og dobbelt så mange
tilfældigt udvalgte personer af samme alder og køn i Nordkarelen og i det
sydvestlige Finland.
Tilsyneladende
var Iniö blevet udsat for en sundhedskampagne. Der spiste man nemlig dobbelt så
meget margarine og kun halvt så meget smør som på de andre steder. Desuden
foretrak indbyggerne i Iniö skummetmælk fremfor mere fed mælk; det gjorde man
ikke de andre steder.
Men
beboerne i Iniö havde de højeste kolesteroltal! Gennemsnittet for de mandlige
indbyggere i Iniö var 7.2, mens det kun var 6.19 og 6.21 i de to andre områder.
For kvindernes vedkommende var forskellene endnu større.
Hvorfor
skal man blande sig i raske menneskers kostvaner hvis deres kost ingen
indflydelse har på deres kolesteroltal? Ifölge gængse kostråd bør højst 10
% af kalorierne dækkes af animalsk fedt. Næsten femten procent af deltagerne
fra Tecumseh opfyldte dette mål og alligevel adskilte deres kolesteroltal sig
ikke fra dem der frådsede i fedt. Det var til og med dobbelt så højt
som i Afrika trods at afrikanerne spiste mere end fire gange så meget animalsk
fedt som dem der næsten
afholdt sig fra fedt i Tecumseh.
Og selv
om kolesteroltallet skulle stige på grund af kosten, så taler alt for at et højt
kolesteroltal ikke er så farligt som eksperterne vil ha os til at tro. (se afsnit
1 og afsnit 9)
Nogle af mine videnskabelige artikler om
dette og lignende emner: The
questionable role of saturated and polyunsaturated fatty acids in
cardiovascular disease. Publiceret i Journal of Clinical Epidemiology 1998;51:443-460.
Denne artikel blev belønnet med The Skrabanek Award 1999
A hypothesis out-of-date: The diet-heart idea. Publiceret i Journal
of Clinical Epidemiology (2002 Nov;55:1057-63. I samme nummer findes en kritisk
kommentar samt mit
svar. Der findes også en
analyse af vores debat på internet.
Is
atherosclerosis caused by high cholesterol? publiceret
i Quarterly
Journal of Medicine (2002; 95:397–403)
High
cholesterol may protect against infections and atherosclerosis publiceret i Quarterly Journal of Medicine (2003;96:927-34).
Should medical science ignore the past? publiceret i British Medical
Journal 2008;337:a1681
Mine
populærvidenskabelige bøger hvor du kan læse om det jeg kalder den største
medicinske skandale i moderne tid:
 |
|
 |
En
kortere, forenklet
og opdateret udgave
af min förste engelske
bog
"The Cholesterol Myths"
|
|
I denne bog har
jeg vist
hvordan forskere og redaktörer af medicinske
tidsskrifter har bedraget en hel verden, enten i ren
uvidenhed eller med
fuldt overläg |
|