9. Hvorfor har ingen hørt om det før?Litteraturhenvisningerne
fås ved at klikke på trekanterne. Den aktuelle artiklen står da øverst på
den liste der kommer frem.
I de
utallige artikler skrevet af kolesterolkampagnens forskere kan man ofte læse at
idéen om det farlige kolesterol og det usunde animalske fedt bygger på pålidelige
videnskabelige data, beviserne er overvældende eller yderst
overbevisende og at skepsis er uberettiget. Den der har læst de
foregående afsnit eller min bog ved at sandheden er en anden. For at kunne
bringe den slags udsagn har man været nødt til at overdrive de små tendenser
man har fundet i den ”rigtige” retning, at ignorere store mængder
kontroversielle og modstridende fakta eller at citere negative observationer på
en måde så læseren får indtrykket at de er positive. Her kommer en kort
oversigt over de metoder som anvendes. Modstridende
resultater ignoreres Her er et andet. Det tog mange år før man indså at de gamle kolesterolsænkende
præparater var virkningsløse og til og med skadelige. En af grundene til at
denne indsigt havde svært ved at trænge igennem var at de som forskede på
dette område stort set kun citerede de positive eksperiment, eller rettere de
eksperiment som man påstod var positive, mens man var tavs om dem der var klart
negative: Således fandtes der i 16 rapporter fra de kolesterolsænkende eksperiment udført før 1992 40 henvisninger til resultat som man påstod var positive, men kun en enkel til et negativt, trods at der var lige mange af hver.▼ Nu kan
man indvende at de negative resultat måske var publicerede i mindre kendte
tidssskrifter, mens de resultat som man betragtede som positive fortrinsvis var
publiceret i velkendte, internationale tidsskrifter. Det er derfor interessant
at sammenligne antallet af henvisninger til artikler, som er publiceret i samme
journal. Her er et eksempel. I 1984
blev LRC-studiet offentliggjort i det verdenskendte medicinske tidsskrift JAMA.▼
I det forsøg døde 32 patienter i behandlingsgruppen af et hjerteinfarkt mod 44
i kontrolgruppen, mens det totale antal døde var 68 i behandlingsgruppen og 71
i kontrolgruppen. Som nævnt tidligere adskilte resultaterne i behandlings- og
kontrolgruppen sig ikke fra hinanden med statistisk sikkerhed. Det afholdt
imidlertid ikke kolesterolkampagnens ledere fra at påstå det modsatte og
resultatet blev også hovedargumentet for at starte den amerikanske
kolesterolkampanje. Året
efter offentliggjorde den finske forsker Miettinen og hans gruppe et lignende
eksperiment i samme tidsskrift, men med et klart negativt resultat; ti døde i
behandlingsgruppen, men kun fem i kontrolgruppen. Begge studier handlede således om det samme og blev offentliggjort i samme tidsskrift, og da ingen har sat spørgsmålstegn ved forskernes hæderlighed eller undersøgelsernes kvalitet, burde de rimeligvis være blevet citeret nogenlunde lige ofte. At LRC-studiet, i det mindste ifølge forfatterne, var positivt, mens Miettinens var negativt, burde ikke spille nogen rolle, fordi forskning går ud på at finde sandheden, uanset om man kan li den eller ej. Tabellen viser hvor ofte de to studier er blevet citeret af andre forskere i de første fire år efter deres udgivelse.
I afsnit
7 fortalte jeg om et fænomen som burde ha stoppet
kolesterolkampagnen for længe siden, men som de fleste er uvidende om fordi få
har forstået indebyrden af det og endnu færre kender til det. Det jeg hentyder
til er naturligvis at et højt kolesteroltal er ingen risikofaktor for ældre
mennesker trods at mere end 90 % af alle dødsfald i hjerteinfarkt optræder hos
mennesker som har passeret pensionistalderen. Modstridende fakta
fejlciteres I Japan er hjerteinfarkt ikke en almindelig sygdom. Det mener man skyldes japanernes lave forbrug af animalsk fedt og deres lave kolesteroltal. En stor undersøgelse af japanske emigranter bruges ofte som bevis, fordi efter at være rejst til USA, hvor maden jo er federe end i Japan, steg emigranternes kolesteroltal og de døde af hjerteanfald lige så ofte som amerikanerne.▼ Men læser man rapporterne fra det japanske emigrantstudie omhyggeligt fremgår det, at den tiltagende hjertedødelighed ikke havde noget med kosten eller kolesteroltallet at gøre, men med måden emigranterne levede på i USA. De, der levede efter japanske traditioner var beskyttede mod hjerteinfarkt, mens de der forsøgte at smelte ind i den amerikanske kultur havde en lige så stor risiko at dø af hjerteinfarkt som amerikanerne. Det mest overraskende var at risikoen for at dø af
hjerteinfarkt var dobbelt så stor hos de emigranter, der forsøgte at leve som
amerikanerne, men foretrak den magre japanske kost sammenlignet med dem, der
fulgte de japanske traditioner, men foretrak den fede amerikanske mad.▼
Den der følger den gængse kolesterollitteratur er sikkert stødt på påstanden at der findes en klar forbindelse mellem graden af kolesterolsænkning og mindskningen af risikoen for at dø af hjerteinfarkt. En sætning, der citeres igen og igen er den følgende, som oprindelig stammer fra The Cholesterol Facts▼: ”Resultaterne fra Framingham undersøgelsen viser at en en procents mindskning af kolesteroltallet svarer til en to procents mindskning af risikoen for hjerteinfarkt,” og hvor forfatterne henviser til 30-års-rapporten fra Framingham. ▼ Men i den læser man følgende: ”For hvert milligram per deciliter som kolesterolet gik
ned (i løbet af de 30 år) øgede antallet af dødsfald i hjerteinfarkt med
11%.”
Den 30.
marts 2001 publicerede videnskabsmagasinet Science en stor artikel forfattet af
en højt respekteret amerikansk videnskabsjournalist Gary Taubes med titlen
”The Soft Science of Dietary Fat”. I artiklen som vakte stor opmærksomhed
over hele verden viste Taubes at beslutningen om at anbefale en mindskning af madens indhold af
animalsk fedt ikke byggede på et videnskabeligt grundlag, men var fattet af
politikere. En af kolesterolkampagnens frontfigurer, biokemiprofessoren Scott
Grundy protesterede i et brev til redaktøren, hvori han blandt andet påstod at
det var veldokumenteret at det animalske fedt var den vigtigste årsag til
hjerteinfarkt i kosten og henviste til to oversigtsartikler. En
gruppe af THINCS´s medlemmer reagerede på
dette af naturlige grunde da vi vidste at der ikke fandtes nogen dokumentation,
heller ikke i de artikler som Grundy henviste til. I den ene artikel fandtes der
overhovedet ingen henvisninger, i den anden fandtes der tretten til forskellige
artikler som med lidt god vilje kunne siges at handle om kost og hjertesygdom. Ingen
af dem støttede Grundy´s påstand, nogle få af dem, blandt andet ovennævnte
emigrantstudie, viste det modsatte. Inden
publiceringen af vort
brev▼
lod redaktøren kontrollere alle vore påstande og fandt at de var
korrekte, undtagen i et tilfælde, men der var det endnu værre end vi havde
skrevet. Grundy svarede aldrig på vores alvorlige anklager. At ignorere alt og alle som taler imod er en taktik som man har anvendt med stor succes lige fra kolesterolkampagnens begyndelse. De eksempler jeg har nævnt her er blot toppen af et stort isbjerg. I min bog ”The Cholesterol Myths” kan man beskue bjerget i sin helhed. Vil du vide mer? Læs "Kolesterol - myter og realiteter" |