|
||
|
Een van de
hardnekkigste mythen in de geneeskunde zegt dat te veel dierlijk vet
in de voeding en een verhoogd cholesterolgehalte schadelijk zijn
voor hart en bloedvaten. Op deze pagina’s volgen feiten die veel
mensen zullen verrassen en waarvan de meeste artsen en onderzoekers
niet op de hoogte zijn. |
||
|
Als je denkt dat dit pure onzin is, kijk dan eens op Dr Ravnskovs website; hier vind je een overzicht van zijn wetenschappelijke artikelen en enkele recensies van zijn boek. Lees ook Dr Ravnskovs opmerkelijke artikel "High
cholesterol may protect against infections and atherosclerosis".
Dit werd gepubliceerd in het Quarterly Journal of Medicine, een van ‘s werelds
toonaangevende medische tijdschriften. Het is al lange tijd het
meest gelezen artikel in dit blad. Een populair-wetenschappelijke variant
van dit stuk is beschikbaar in het Engels
en in het Nederlands. |
||
|
2. Een hoog cholesterol veroorzaakt atherosclerose (‘aderverkalking’) en hartinfarcten, zo wordt algemeen beweerd. Talrijke studies hebben echter laten zien dat mensen met een laag cholesterol net zo veel aderverkalking ontwikkelen als mensen met een hoog cholesterol. 3. Ons lichaam produceert 3 a 4 keer zoveel cholesterol als we met de voeding binnen krijgen. De productie stijgt wanneer we te weinig cholesterol eten en neemt af zodra onze voeding meer cholesterol bevat. Dit verklaart waarom het zo moeilijk is het cholesterolgehalte met de voeding te beinvloeden. 4. Cholesterol
en verzadigd vet in de voeding hebben niets te maken met de ontwikkeling van
atherosclerose of het risico op een hartinfarct. Meer dan 30
wetenschappelijke studies hebben bijvoorbeeld aangetoond dat infarctpatiënten
in de periode voorafgaand aan hun infarct niet meer vet hebben gegeten dan
gezonde mensen. 5. Cholesterolverlaging met de medicijnen die werden gebruikt vóór de introductie van de statines, kan het risico te overlijden aan een hartinfarct niet verlagen; bovendien zijn deze medicijnen schadelijk voor de gezondheid en kunnen ze het leven verkorten 6. De nieuwe klasse cholesterolverlagers, de statines, verlagen het risico op een hartinfarct, maar het effect is erg zwak en heeft niets met cholesterolverlaging te maken. Helaas zijn statines ook kankerverwekkend, tenminste in proefdieren. Of ze ook voor mensen kankerverwekkend zijn, weten we nog niet zeker, omdat de statines pas tien jaar worden gebruikt. Roken leidt ook niet binnen tien jaar tot longkanker. 8. Veel van deze feiten zijn gedurende de laatste decennia gepresenteerd in wetenschappelijke tijdschriften en boeken, maar slechts weinigen zijn ervan op de hoogte. 9.
De
reden dat het publiek, artsen en de meeste onderzoekers hier nog nooit van
hebben gehoord, is dat studies die de cholesterolhypothese tegenspreken,
worden genegeerd of verkeerd worden geciteerd in de wetenschappelijke
literatuur. |
||
|
Meer
weten? Lees "The
Cholesterol Myths".
Hier kom je bovendien meer aan de weet over...
De
vele mislukte cholesterolverlagende experimenten, En nog veel, veel meer. Met
veel geestige illustraties van Sidney Harris, Robert Mankoff, Johnny Hart,
Junko Innanen, Tim Toles en Harley L Schwadron. |
||
|
Recensies van The Cholesterol Myths (out of print) John
Brignell,
PhD, hoogleraar biochemie (Engels)
|
||
|
Omhoog Voor het
eerst gepubliceerd in het Engels in januari 1997. In oktober 2005
verschenen de Deense en Zweedse webversie, in november 2007 gevolgd door
de Nederlandse |
||