|
|||||||
|
En av de mest seglivade myterna inom medicinen säger, att för mycket animaliskt fett i maten och ett förhöjt kolesterol är farligt för hjärta och kärl. På denna och de följande sidorna kommer några fakta som säkert kommer att överraska många och som de flesta läkare och forskare inte känner till
|
|||||||
|
Om du tror att detta är det rena nonsens, titta då på Uffe Ravnskovs hemsida med listan över hans vetenskapliga artiklar och på recensionerna av hans bok. Läs även Uffe Ravnskovs tankeväckande artikel "High cholesterol may protect against infections and atherosclerosis. Den blev publicerad i Quarterly Journal of Medicine 2004, en av världens ledande medicinska tidskrifter och har sedan dess varit en av de mest lästa artiklar i denna tidskrift. En populär-vetenskaplig variant av artikeln finns på engelska och svenska. Tror du att mättat fett är farligt? Läs då Uffe Ravnskovs artikel "Fettets dåliga rykte är överdrivit" samt hans kommentar till Livsmedelsverkets artikel i Vår Föda om den kolhydratfattiga dieten. Eller hans senaste kommentar i Dagens Medicin. Eller en ultrakort version av hans nya bok "Fett och kolesterol är hälsosamt!" |
|
|
|||||
|
Kommande föredrag:
|
|||||||
|
Här kommer några fakta
Klicka på länkerna om du vill veta mer eller om du
vill ha hänvisningarna till den vetenskapliga litteraturen som texten är
baserad på 2. Ett högt kolesterol påstås att förorsaka åderförkalkning och hjärtinfart. Talrika studier har emellertid visat att människor med ett lågt kolesterol blir lika åderförkalkade som människor med ett högt. 3. Vi producerar själva 3-4 gånger mer kolesterol än vi äter. Produktionen ökar när vi äter för lite kolesterol och minskar när maten redan är rik på kolesterol. Detta förklarar varför det är så svårt att ändra sitt kolesterol genom att ändra sin kost. 4. Matens innehåll av kolesterol och animaliskt fett har inget med åderförkalkning eller hjärtinfarkt att göra. Till exempel har mer än 30 vetenskapliga studier visat att den mängd fett som infarktpatienter ätit innan sjukdomen inte var större än den mängd som friska människor äter. 5. Att sänka kolesterolet med de mediciner som användes innan statinerna introducerades kan inte påverka risken att dö i hjärtinfarkt; de är dessutom hälsovådliga och kan förkorta ditt liv. 6. Den nya sortens kolesterolsänkare, statinerne förebygger hjärtinfarkt, men effekten är mycket svag och har inget med kolesterolsänkningen att göra. Tyvärr är de även cancerframkallande, åtminstone hos försöksdjur. Om det även gäller hos människor vet vi ännu inte med säkerhet, därför att vi endast använt statinerna i tio år. Man får till exempel inte lungcancer redan efter tio års rökning. 8. Många av dessa fakta har presenterats i vetenskapliga tidskrifter och böcker de senaste decennierna, men få känner till dom. 9.
Orsaken till att lekmän,
läkare och de flesta forskare aldrig hört talas om detta är, att alla
resultat, som talar emot kolesterolkampanjens budskaper, ignoreras eller
felciteras i den vetenskaplig litteraturen. |
|||||||
| Vill
du veta mer? Läs Fett
och kolesterol är hälsosamt! Här kan du även
läsa om ...de
många misslyckade kolesterolsänkande experimenten,
...och mycket, mycket mer. |
|||||||
|
Recensioner av The Cholesterol Myths: G
Rune Berggren, fd statssekreterare och generaldirektör i
Riksrevisionsverket (på svenska) Den engelska versionen är just nu utsåld från förlaget. En ny, uppdaterad och utvidgad version är under förberedelse. En
ny, uppdaterad svensk
version, "Fett och kolesterol är hälsosamt!" kan köpas på Optimal
Förlag; i
Norge genom Capris.no En tysk version, "Mythos Cholesterin", kan köpas på Hirzel Verlag, Stuttgart. En finsk version, "Kolesterolimyytti" fås genom adlibris.com En dansk version, "Kolesterol - myter og realiteter", kan köpas på förlaget Hovedland En polsk version, "Naukowe Klamstwo" har publicerats av förlaget Gandalf |
|||||||
|
|
|||||||
|
Upp © Uffe
Ravnskov |
|||||||